Martin Seine

'Het miljoenencontract werd meteen getekend'

'Vanaf 1973 was ik een eenpitter en in de wereld van de binnenvaart is dat zwaar. Je wilt een groot bedrijf als Tata Steel goede service kunnen bieden en dat gaat niet altijd in je eentje. Dus ben ik in de jaren ‘90 samen met vier andere collega’s een coöperatie gestart. Nu zijn wij leidend voor het vervoer bij Tata Steel, we hebben een vloot van 50 schepen. We vervoeren miljoenen tonnen per jaar voor ze.'

Rollengoot

'Je moet je voorstellen, het ruim van een schip is een grote loods met een stalen vloer. Daar gaan die stalen rollen die wij vervoeren op schuiven en bewegen. Dus legde Tata Steel vroeger speciaal voor dat vervoer een houten vloer over het staal. Dat hout moest ook steeds weer vervangen worden.'

'Ik heb uitgerekend dat hiervoor 40.000 vierkante meter bos per jaar gekapt werd. Dat kon natuurlijk echt niet. Toen hebben we een nieuw concept ontwikkeld.'

Meneer Panda vond de woning op ons schip waanzinnig

Martin Seine is 67 jaar. Hij is Vice Voorzitter en Financieel Directeur van de Particuliere Transport Coöperatie (voor binnenvaartschippers).

Kunststof

'Dat was een kunststof rollengoot die door de schipper zelf in het ruim geplaatst kon worden, helemaal gemaakt van gerecycled plastic. In ons schip de Hendrika hadden we een proefopstelling gemaakt. Maar om zoiets op grote schaal toe te passen was een miljoeneninvestering nodig. Daar hadden we Tata Steel voor nodig.'

Martin Seine

Meneer Panda

'Nadat we de directie in IJmuiden mee hadden gekregen, moest ook iemand van de directie van Tata Steel in India het contract ondertekenen. En die moesten wij zien te overtuigen. Meneer Panda heette hij. Die man kwam over uit India, natuurlijk voor allemaal andere belangrijke zaken. We mochten een kwartiertje afsnoepen van zijn tijd. Tot onze stomme verbazing riep meneer Panda halverwege de presentatie dat hij het wilde zien. Hij bleek ontzettend geïnteresseerd te zijn, niet alleen in de kunststof rollengoot, maar in het hele schip. Hij had nog nooit een Westers binnenvaartschip gezien.'

'Het mooist vond ik het moment dat hij onze woning op het schip in liep. Hij vond het waanzinnig. Hij vertelde dat hij in een mooi hotel in Amsterdam zat, maar dat dit daar zeker niet voor onderdeed.'

Wow-moment

'Het kwartiertje werd uiteindelijk drie uur. De contracten werden meteen getekend. Dat was echt een wow-moment. Inmiddels zijn 42 van onze schepen uitgerust met de kunststof rollengoot.'

100 jaar staal in 100 verhalen

Ontdek gedurende het jubileumjaar de rijke historie van het staalbedrijf via verhalen van medewerkers, omwonenden, klanten en andere relaties. Elke week publiceren we tekst, video of audioverhalen.

Lees meer...

'Tata Steel Nederland is een icoon voor de maakindustrie in deze provincie en één van de meest toonaangevende en vernieuwende staalfabrieken in West-Europa. Daar zijn we ongelooflijk trots op', vertelt Johan Remkes, Commissaris van de Koning Provincie Noord-Holland. Bekijk Johans verhaal op...

Gedeputeerden
Deze website maakt gebruik van cookies. Kijk voor meer informatie op: Cookiebeleid