ArjenRusschen1220x500.jpg

'Er rijden per week 50 vrachtwagens van Tata Steel bij ons binnen'

'Als ik op de site in IJmuiden kom, dan zie ik, net als bij ons in Leeuwarden, aan de gebouwen dat het bedrijf een rijke historie heeft. Die eeuw geschiedenis, die delen we. Maar er is meer: we werken allebei met nieuwe en innovatieve technieken en processen. We perfectioneren in kwaliteit. Het is altijd weer indrukwekkend om te zien hoe vitaal een honderdjarige onderneming kan zijn.'

Busjes melk

'De Coöperatieve Condensfabriek Friesland (CCF), nu onderdeel van Friesland Campina, is in 1913 in Leeuwarden opgericht door een groot aantal Friese zuivelfabrieken. Dankzij toen vrij nieuwe technieken (condenseren, in busjes (blikjes) verpakken en lang houdbaar maken, ook wel steriliseren) kon de CCF een deel van de Friese melk wereldwijd exporteren. De meeste Nederlanders kennen ons product Evap als koffiemelk. We leveren het al vele jaren over de hele wereld, gesuikerd en ongesuikerd, als verrijker van koffie en thee, of als ingrediënt in de keukens thuis of in de voedingsmiddelenindustrie.'

'Die blikjes waarin we onze producten verpakken maken we zelf; het staal daarvoor levert Tata Steel. Al vanaf het begin. Tegenwoordig zijn dat rollen staal van zo’n 10 tot 12 ton per stuk. We verwerken zo’n 50.000 ton per jaar. Er rijden elke week 50 vrachtwagens van Tata Steel naar Leeuwarden, 10 per dag. Tata Steel is een van onze grootste staalleveranciers en dat gaat goed. De hele supplychain is in de loop der jaren zo geprofessionaliseerd dat we al een jaar onze geprognotiseerde behoeftes vooruit kunnen plannen en we hebben regelmatig overleg met Tata Steel.'

FrieslandCampina en Tata Steel opereren beide wereldwijd en moeten dus allebei altijd rekening houden met en inspelen op allerlei ontwikkelingen elders.

Arjan Russchen (47) is Procurement Manager bij Friesland Campina.

ArjanRusschen600x720.jpg

Hoge veiligheidseisen

'Wij garanderen dat onze producten 1 tot 1,5 jaar houdbaar zijn. Om dat te bereiken moeten onze processen en onze verpakkingen natuurlijk aan de hoogste eisen van voedselveiligheid voldoen. De rollen staal worden bij Tata Steel al schoongemaakt en van een tinlaag voorzien. Bij ons wordt het staal dan ook nog eens gelakt. Ook dat laklaagje zorgt ervoor dat de Evap in het blik langdurig z’n perfecte smaak houdt.'

'FrieslandCampina en Tata Steel opereren beide wereldwijd en moeten dus allebei altijd rekening houden met en inspelen op allerlei ontwikkelingen elders. Wat vandaag in Azië of in de USA speelt, bepaalt onze markten van morgen. Er zijn dus zeker overeenkomsten en ik denk dat dit ook een rol speelt in onze goede verstandhouding. We begrijpen elkaar.'

100 jaar staal in 100 verhalen

Ontdek gedurende het jubileumjaar de rijke historie van het staalbedrijf via verhalen van medewerkers, omwonenden, klanten en andere relaties. Elke week publiceren we tekst, video of audioverhalen.

Lees meer...

'Tata Steel vormt met haar scheepsvervoer een groot onderdeel van een enorme logistiek op de waterwegen rondom Amsterdam. Ze hebben grote invloed op de Amsterdamse haven. Ik durf wel te zeggen dat Tata Steel de hele Amsterdamse haven opstuwt.' Kees Noorman is 54 jaar en algemeen directeur van ondernemingsvereniging ORAM.' Lees Kees' verhaal...

KeesNoorman800x400.png
Deze website maakt gebruik van cookies. Kijk voor meer informatie op: Cookiebeleid